En Güzel ve En Anlamlı Kelimeler | Mavi ve Edebiyat

Mavi ve Edebiyat
En Güzel ve En Anlamlı Kelimeler | Mavi ve Edebiyat

Merhaba sevgili edebiyatseverler, sizlerin çok seveceğinizi düşündüğüm yeni bir yazı dizisinden bahsetmek istiyorum. Bu yazı dizisinde size anlamı çok güzel ve etkileyici kelimelerin anlamını vereceğim ve bu anlamın yanında kelimeyi eserlerinde kullanan yazarlarımızın veya şairlerimizin sözlerini/şiirlerini de yazıya ekleyeceğim. Bu şekilde edebiyatımızda, dil tarihimizde kendine özel yer edinmiş kelimeleri hep beraber inceleyeceğiz. O zaman lafı daha fazla uzatmadan hemen başlayalım 😊

HEM-DEM

  • Birliktelik anlamına gelen "hem" ile nefes ve zaman anlamına gelen "dem" kelimelerinin birleşmesi ile oluşmuştur. Aynı nefesi aynı anı paylaşan, nefesleri bile bir olan anlamına gelmektedir ve samimiyeti ifade etmek için kullanılan Farsça kökenli bir sözcüktür. Arkadaş, dost gibi ifadelere karşılık olarak kullanılır.

Bülbülleri inletti olup har ile hem-dem
Gülşende iki yüzlülük etti gül-i ra'na. -Rahmi Şeyda Bursevi-


İNTİZAR

  • Birinci ve en çok kullanılan anlamı: "Birinin gelmesini, bir şeyin olmasını bekleme, gözleme." (TDK) Bakma, görme anlamlarına gelen "nazar" kelimesinden türetilerek oluşturulmuş bir kelimedir ve Arapça kökenlidir.
  • 2. Anlamı: İnleme, beddua, inkisar.

İntizar ettiğim birisi yok
dua ediyorum hayatıma giren
yanlış kişiler için.
Bana gelince ben;
hazan yüzlü bir adamı aradım. -Lale Müldür-


TAHAYYÜL 

  • "Hayalde canlandırma." (TDK) 
  • "Hayal" kelimesinden türetilmiştir ve Arapça kökenli bir sözcüktür.

Ilık gölgelerde uyutup düşünceleri
Beyaz etekler ile bana göründüğün an
Ve kapıları yeşil sabahlara açılan
Sıcak tahayyüllerle dolu yaz geceleri. -Orhan Veli Kanık-

Bu üç muhteşem kelime ile yeni yazı dizimize bir başlangıç yaptık. Bu yazı dizisi hakkında düşüncelerinizi, önerilerinizi bekliyorum, fikirlerinizi yorum kısmında bildirirseniz çok sevinirim. Ayrıca sizin sevdiğiniz kelimeler ve bu kelimelerle ilgili şiir, yazı, hikaye varsa bunları da benimle paylaşırsanız çok sevinirim.

Bir sonraki yazıda görüşmek üzere, sağlıcakla kalın :)

7 yorum:

  1. İlginç ve öğretici bir yazı dizisi olacak. Emeğinize sağlık, teşekkürler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmenize sevindim, yorumunuz için teşekkür ederim :)

      Sil
  2. İnkisar sözcüğünün intizar olarak evrildiğini biliyorum. Dilin canlılığına baskın bir örnek diyebiliriz.

    YanıtlaSil
  3. Tam da bu ara merak saldığım konuyla burada rastlaşmam ne güzel. Bilgilendirici ve güzel paylaşım olmuş,kelimelerin anlamı içe dokunuyor. Bende yeni açtığım blog sayfamla artık aranızdayım. Destek ve yorumlarını bekliyorum, şimdiden teşekkürler. Serinizin takipçisiyim merakla bekleyeceğim. :)

    YanıtlaSil
  4. Merhaba editör yeni bir format ile geri döndüm
    Beklerim

    YanıtlaSil
  5. Merhaba. Blogunuz oldukça dolu ve yararlı bilgiler barındırıyor.Emeğinize Sağlık.Eğer zaman ayırmak isterseniz,yeni açtığım bloga göz atıp takip ederseniz beni oldukça mutlu edersiniz.Sağlıcakla Kalın.

    https://hepfragmanizle.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  6. hem-dem çok hoş farklı bir tınısı var sanki, hissikablelvukuyu severim ben de :))

    YanıtlaSil

Yorumlarınız Bizim İçin Kıymetlidir, Düşüncelerinizi Paylaşırsanız Seviniriz :)

Blogger tarafından desteklenmektedir.