URDAN OLUŞAN MÜTHİŞ KOKU "MİSK "

Merhaba sevgili okurlar, bu yazımda misk kokusundan bahsetmek istiyorum; zira bu kokunun oluşma aşamasının ve kokusunun büyüleyici olması sebebiyle Divan edebiyatına da konu olmuştur. Misk kokusunu ve oluşum sürecini üniversiteye başladığım ilk zamanlarda hocalarım anlatmıştı ve etkilenmiştim. Bu sebeple sizinle paylaşmak istiyorum.

Bu kokunun oluşma aşamasını İskender Pala şu şekilde anlatır:

"Misk, Hıta (Doğu Türkistan) ülkesinde yaşayan bir çeşit ceylanın göbeğindeki urdur. Buna nafe de denir. Erkek ceylanlarda bulunan bu ur, hayvanı rahatsız edermiş. Hayvan sürtünmek yoluyla bu uru düşürebilirmiş. Misk avcıları sahralara kazık çakar ve ceylanların bu kazığa sürtünerek misk urunu düşürmelerini sağlarlarmış. Öz halindeki bu siyah madde düştükten sonra etrafa kokusu yayılır ve yerini belli edermiş. Ham madde olarak kullanılan bu urdan, şişeler dolusu koku elde etmek mümkünmüş. Günümüzde kozmetik sanayi miskten çok yararlanır. Ancak günümüz misklerinden çoğu sunidir. Divan şiirinde en çok söz konusu edilen koku ve maddelerden biridir. Kokusu ve siyah rengi ile sevgilinin kokusu, ayva tüyleri, beni, kaşı, saçları; gece, mürekkep ve miske benzerler. Ceylan, sevgilinin güzelliğini kıskandığı için içine kan oturur ve sonuçta misk meydana gelir; çünkü misk aslında kurumuş kandan ibarettir."


Misk elde edilen ceylan türümüz :)















İşte Divan edebiyatını ve şairlerini bu yüzden seviyorum. Her durumu açıklayacak çok güzel bir neden buluyorlar ve bu nedeni bir şekilde sevgilinin güzelliğine bağlamayı başarıyorlar. Birçok şair şiirinde sevgilinin kokusunu miske benzetmiş hatta miskten daha güzel olduğunu dile getirmiştir.

Miskin oluşma sürecine gelince bu da yine bir doğa mucizesi, yaratanın insanlara sunduğu güzel bir hediye diye düşünüyorum. Ceylanın karnında oluşan ve onu rahatsız eden ur veya kan pıhtısı, insanlar için güzel bir koku kaynağı oluyor. Bugün kullandığımız parfümün oluşmasını sağlayan temel unsurlardan biri de misktir; ama parfüm gibi doğaya zarar verici olmaktan ziyade tam tersine doğanın insana sunduğu doğal bir güzelliktir. 

Bu yazımızda hem misk kokusunu tanıdık hem de Divan edebiyatındaki yerini görmüş olduk, diğer yazılarımı okumak isterseniz buraya tıklayabilirsiniz :)

Güzel ve misk kokulu günler diliyorum :)

30 yorum:

  1. Miskin kökeninin ur olduğunu bilmiyordum.Çok ilginçmiş yaaaaaa....

    YanıtlaSil
  2. Daha önce koku diye bir film izlemiştim. Tavsiye ederim gayet güzel bir filmdir. Misk kokusunu severim ufakken dedemin eve geldiğini anlardım kokuyu duyunca hoplardım sevinçden :) nasıl üretildiğini ve neyden elde edildiğini sonradan öğrendim :) detaylı paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İzleme listeme aldım, tavsiyeniz için teşekkür ederim :) Evet çok güzel bir kokular yapılıyor miskten, ben de çok seviyorum. Kokular özellikle zihinde kalıcı yer ediniyor kendine ve silinmiyor hafızadan yıllar geçse bile. Sizin dedenizle olan anınız bu şekilde kalmış çok güzel :)

      Sil
  3. i always love Musk, but didn't know that it is dried blood, may now i wont like that perfume :(
    https://clickbystyle.blogspot.in/ plz follow me back

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. All the perfumes are not made from musk. The real musk is not easy to find :)

      Sil
    2. Yurt dışına da acilmissin ☺

      Sil
    3. Ben de şaşırdım, baktım okumuş yorum bile yapmış :) Google çeviriden çevirmiş sanırım metni :)

      Sil
  4. Merhaba,
    Misk kokusunun kaynağı çok ilginçmiş. Ceylanlarla alakasını bilmiyordum. Kokular genelde bitkilerden elde edildiğinden okuyunca şaşırdım. :)
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. Evet ben de üniversitenin ilk yıllarında duymuştum ve şaşırmıştım. Ben teşekkür ederim ilginiz için :)

      Sil
  5. Çok ilginçmiş, bir şey daha öğrendik. Çok teşekkürler :))

    YanıtlaSil
  6. Yanıtlar
    1. Her şey edebiyatın konusu olabilir zihnimizi kısıtlamayalım :)

      Sil
  7. Aaa...çok ilginç misk kokusunu hep duyarım ama bir ur olduğunu bilmiyordum, çok teşekkürler.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, ben de teşekkür ederim ilginiz için :)

      Sil
  8. Bu işten iki tarafında karlı çıkması en güzeli.
    İlk kez öğrendim bu bilgiyi.
    Hepsinin edebiyatla birleşmesi de mükemmel olanı.:)

    YanıtlaSil
  9. Evet haklısınız, her iki taraf da karlı ve yine Divan edebiyatçılarımız olayı incelikle yorumlamışlar, teşekkürler ilginiz için :)

    YanıtlaSil
  10. Başlığı okuduğumda bu kadar ilginç bir şey beklemiyordum açıkçası.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, ilk okuyanlar için biraz ilginç bir bilgi :)

      Sil
  11. ayyyy o şey nasıl güzel kokabiliyor ya :s

    YanıtlaSil
  12. Çok şaşırtıcı bir bilgi...Teşekkürler :))

    YanıtlaSil
  13. Miskin geyikten elde edildiğini biliyordum. Hatta bununla ilgili Adem as.ın bir kıssası rivayet olunmuştur.

    Hz. Âdem yeryüzüne inince, bütün vahşi hayvanlar yanına gelip onunla selamlaşarak ziyaretinde bulundular. Hz. Âdem, bu hayvanların her birine bir duâ etti. Nihayet bir grup geyik gelerek onu ziyaret etti. Hz. Âdem onlar için de duâ etti ve sırtlarını sıvazladı. Geyikler oradan ayrılır ayrılmaz misk gibi kokmaya başladılar.
    Diğer hayvanlardan bir grup bunun sebebini sorunca onlar
    “Âdem (a.s)’ı ziyaret ettik, bize duâ etti ve sırtımızı sıvazladı.” dediler. Bunun üzerine onlar da Hz. Âdem’in yanına gittiler. Onlara da duâ etti sırtlarını sıvazladı. Fakat onlarda güzel koku olmayınca
    “Bize de size yaptığının aynısını yaptı ama size lütfedilen güzel kokudan bize bir şey verilmedi. Bunun sebebi nedir?” diye sordular. Geyikler,
    “Biz onu Allâhü Teâlâ için ziyaret etmiştik. Siz ise misk kokusu için ziyaret ettiniz” cevabını verdiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu rivayeti duymuştum ama tam olarak bilmiyordum, sizden detaylıca öğrenmiş oldum. Çok teşekkür ederim bu bilgiyi benimle paylaştığınız için :)

      Sil
  14. Neden bilmem aklıma Dövüş kulübü filmi geldi. Orada da insanların yağından sabun yapıyorlardı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sizin ilgi alanınız film olduğu için aklınıza gelmiş olabilir :)

      Sil
  15. Daha önce duymamıştım güzel bir yazı olmuş

    YanıtlaSil

Yorumlarınız Bizim İçin Kıymetlidir, Düşüncelerinizi Paylaşırsanız Seviniriz :)

Blogger tarafından desteklenmektedir.